21 tipp empata vállalkozóknak

Mit jelent, hogy empata? Empátiával különböző mértékben, de mindannyian rendelkezünk, viszont az empatákat nagyon rövien úgy tudnám jellemezni, hogy olyan intuitív, magas érzelmi intelligenciával rendelkező személyek, akik nem hogy átérzik mások érzéseit, hangulatát, energiáit, hanem egész egyszerűen átveszik azokat. Az empatáknak is több típusa van, ezt most itt nem szeretném részletezni, mert ez a cikk nem erről fog szólni, de ha érdekel a téma, nézzetek utána bátran (a cikk alján ajánlani fogok könyveket, cikkeket, videókat).

Nem vagy benne biztos, hogy empata vagy? Töltsd ki ezt a tesztet.

Ha te is empata vagy, elengedhetetlen számodra, hogy olyan munkakörben dolgozz, amit valóban élvezni tudsz. Ha vállalkozol, akkor ez valószínűleg megvan, szóval egy (óriási) lépéssel máris közelebb vagy ahhoz, hogy ki tudj teljesedni és ne őrülj bele a modern munkavilágba, ami érzékenyként egy igen komoly kihívásokkal teli terület. Ennek ellenére is nagyon könnyű empataként kimerülni és az ún. együttérzés fáradtsága állapotába kerülni.

Annak a jelei (a teljessség igénye nélkül), hogy kiégtél, vagy túl sok energiát vettél át másoktól (ún. együttérzés fáradtsága – „compassion fatigue”), és itt az ideje, hogy visszatalálj a saját érzéseidhez:

kimerült vagy fizikálisan és mentálisan, párkapcsolati vagy egyéb kapcsolati problémáid vannak, hiperérzékeny reakció a hírek olvasására/nézésre, mások fájdalmával és szenvedésével való rögeszmés azonosulás, izoláció, üresség érzése olyan dolgokkal kapcsolatban amik máskor szenvedéllyel töltenek el, türelmetlenség, frusztráció, alkoholba vagy egyéb káros szerekbe való menekülés

Ha ezeket tapasztalod, meg kell tisztítanod magad, és itt az ideje magad felé fordulni – az öngondoskodásnak kifejezetten fontos szerepe van egy empata életében.

Lássuk, mik azok a dolgok, rituálék, cselekvések és „trükkök”, amik természetes módon segítik, hogy boldogabb és kiegyensúlyozottabb lehess a hivatásodban és az életedben empataként.

5+1 kategóriára osztottam ezeket: Önismeret & Spiritualitás, Szokások, Kapcsolatok, Szabadidő, Táplálkozás + Humor

Önismeret és spiritualitás

A lélek ápolása és önmagunk megismerése támogatja az öngondoskodást, empataként néhány hatékony tipp ezek gyakorlására:

Jóga

A gyakorlás során légzésünk mélyebb és kontrolláltabb, az oxigéndús levegő segít felfrissülni. Elménket koncentráljuk, figyelmünket a gyakorlásra és a légzésre irányítjuk, gondolataink megnyugszanak. Maga a testmozgás is nagyon sok kedvező hatást gyakorol, de az öntudatvezetés, a légzésszabályozás elmélyíti a hatásokat, felgyorsíthatja a folyamatot és elősegíti az önismeretet

Meditáció

A meditációnak annyi jótékony hatását ismertem meg az elmúlt 2-3 évben, hogy az egy külön cikket érdemelne, de ami miatt szóbahoztam, az az, hogy az egyik „legegyszerűbb” és legkiválóbb önismereti eszköz, amihez csak te kellesz.

Jaguár meditáció

Amikor úgy érzed, hogy extra védelemre van szükséged, akkor ez a meditáció szuperül tud múködni, hogy előhívod a jaguárt a védelmedre. A jaguár egy vad és szigorú, de ugyanakkor türelmes őr, aki képes távol tartani a mérgező energiát és az embereket.

Nyugodt meditatív állapotban, a a szíved mélyéről hívd elő a jaguárt, hogy megvédjen. Érezd, a jelenlétét. Ezután vizualizáld ezt a csodálatos, hatalmas lényt, aki védi, járőrözi az energiameződet, megvédi és megakadályoz minden betolakodót vagy a negatív erőt, amelyek be akarnak jönni. Kép, hogy néz ki a jaguár: gyönyörű, heves, szerető szeme; karcsú test; a jaguár kecses, céltudatos módja. Érezze magát biztonságban e jaguár védelme körében. Képzeld el, milyen ez a jaguár; a vad szeretetteljes szemeit, a karcsú testét, az elegáns, céltudatos mozgását. Érezd magad biztonságban a jaguár védelmező társaságában.

Érezd, hogy mennyire hálás vagy ennek a jaguárnak. Tudd, hogy bármikor előhívhatod, amint szükséged van rá. Érezd át ennek az erejét.

Pozitív megerősítések

A mindennapok káosza közepette szánj egy pillanatot arra, hogy emlékezteted magad, milyen fantasztikus is vagy valójában. Íme 6 megerősítés, amit pont ezért használok – és gyanítom, hogy más empatáknak is hallaniuk kell.

  1. Értékes vagyok
  2. Biztonságban vagyok
  3. Hatást gyakorlok a körülöttem lévőkre
  4. Különleges vagyok
  5. Az érzelmi és energietikai határaim erősek és tiszták
  6. Felvállalhatom a valódi önmagam
  7. Erős vagyok
  8. Elég vagyok
Szokások

Olyan egyszerű (de sokszor nem könnyű!) gyakorlatok, mint az edzés, sikernapló, célok írása és a nemet mondás segítenek abban, hogy azt az üzenetet küldd a lelkednek „én vagyok a legfontosabb”, ezek szokássá alakítása pedig elősegíti a lelki békét.

Kapcsolatok
Beszélgess!

Egyszerűen hangzik, mert az extrém erős segítő szándék miatt, még ha nem is ez a foglalkozásunk, szívesen beszélgetünk másokkal, hogy segítsünk a lelki problémáikon. De nagyon fontos, hogy legyen minimum egy olyan ember az életedben, akinek te öntheted ki a lelked, amikor erre szükséged van, legyen az a párod, egy közeli barát, családtag vagy terapeuta.

Határok

Tisztázd le a környezettel, hogy bármennyire is szereted őket, rendszeresen szükséged van egyedül töltött időre.

Vizualizációs gyakorlat napközben

Ha éppen valaki energiája/érzelme nagy hatással van rád, tudatosítsd, hogy nem adhatsz neki folytonos helyet az elmédben. Amint egyedül maradsz, vizualizáld amint kitelepíted őt az energiameződből és fizikálisan told is ki a testedből az energiáit.

Szabadidő
Állatok és növények

Ha te is empata vagyok, akkor biztosan nagy feltöltődést jelent számodra is az állat-és növényvilág. Ha van egy házikedvenced szuper, játssz vele, sétáljatok egy hosszabbat, bújjatok össze. Nem csak te, hanem ő is meg fogja köszönni. Szerezz be otthonra vagy az irodádba néhány új növényt, vagy ültesd át a meglévőket, törődj velük egy kicsit többet. Ha teheted, menj el kirándulni egy erdőbe.

Erdőfürdőzés

A japánok „találmánya” szerint 2-3 óra kikapcsolt telefonnal töltött idő az erdőben teljesen elűzi a stresszt és segít összekapcsolódni önmagunkkal.

Táplálkozás

Nemcsak a lelkünk érzékeny, hanem a szervezetünk is, ezért különösen fontos, hogy mit viszünk be. Figyeld meg alaposan, milyen ételektől/italoktól hogy érzed magad, és igyekezz minél tisztábban, mesterséges anyagoktól mentesen étkezni. Este egy citromfű vagy kamilla tea segít hamarabb relaxált állapotba kerülni.

Kezeld humorral!

Nagyon fontos, hogy tanuljuk meg humorral kezelni a nehéz helyzeteket, legyen szó egy problémás kliensről, vagy ha esetleg hibázunk. Ha egy tanácsot viszel magaddal, ez legyen az.